Kaartgericht CRM – direct inzicht in je data

Kaarten kunnen veel inzicht geven in data. Voor de Geo-wereld is dit niets nieuws. Jammer genoeg geldt dat niet voor veel andere bedrijfstakken zoals zakelijke dienstverlening. Meestal zijn dashboards (grafieken) of Excel nog altijd het toverwoord. Het enige onderdeel wat vaak op een kaart wordt gevisualiseerd is een verwijzing naar Google Maps met de locatie van de klant. Dit kan een stuk beter! In dit artikel geef ik een paar praktische voorbeelden voor het visualiseren van data uit je CRM/ ERP-pakket.

Heatmap projectlocaties

Het meest voor de hand liggende voorbeeld voor het toepassen van kaarten is een overzicht van al je projecten (figuur 1). In dit geval worden de projectlocaties getoond als heatmap. Met een heatmap krijg je snel inzicht in de ‘heetste’ gebieden; de gebieden waar de meeste projecten zijn geregistreerd. Met de juiste tools kun je hier live op filteren. Denk hierbij aan filters zoals de status van het project, het jaartal, de geleverde dienst of de accountmanager. Iedere vorm van informatie die in je CRM-pakket is vastgelegd is te koppelen. Je ziet op deze manier snel waar de knelpunten zitten: welke provincie is ondervertegenwoordigd en heeft extra aandacht nodig? In figuur 1 kun je direct zien dat de projecten in Noord-Holland alleen rond Amsterdam te vinden zijn. Verder noordelijk binnen de provincie is het aantal projecten een stuk lager. Een Excel analyse had je deze informatie nooit opgeleverd.

Heatmap projectlocaties
Figuur 1: Gesimuleerde heatmap projectlocaties in Nederland

Incidentenregistratie

Veel organisaties registreren incidenten zoals klachten tijdens graafwerkzaamheden. In Excel worden vervolgens draaitabellen gemaakt met de status en het aantal registraties. Ook hier kan het gebruik van een kaart meer inzicht geven (figuur 2). Visualisaties op kaarten laten je veel directer zien waar de focus van de meldingen ligt. Dit is erg handig voor het bepalen van de planning voor het verhelpen van de klachten, gebaseerd op status en prioriteit.

Overzicht openstaande incidenten
Figuur 2: Gesimuleerde kaart openstaande incidenten

Interactieve kaarten

In voorgaande voorbeelden ben ik uitgegaan van de visualisatie van bestaande data. Een volgende stap is om de kaart interactief te maken en up-to-date te houden. Hiervoor pak ik het voorbeeld van de graafincidenten er weer bij. Het team wat het incident gaat verhelpen klikt op de kaart op één van de incidenten. Alle informatie (zoals de status) is inzichtelijk én te bewerken. Is het incident verholpen, dan past het team de status aan. Het incident op de kaart wordt vervolgens direct groen. Op deze manier is voor iedereen binnen de organisatie live inzichtelijk wat de status is van alle incidenten.

Kaarten zijn de oplossing!

Bijna iedere vorm van data kan worden gevisualiseerd op een kaart. Het is belangrijk om goed af te wegen wanneer een kaart meer inzicht kan geven dan een grafiek. Vaak geeft een combinatie van een kaart met grafieken het meeste inzicht. Veel dashboarding tools zoals PowerBI hebben een simpele plug-in om data op een kaart te tonen. Wanneer dit onvoldoende inzicht geeft is een (webbased) GIS applicatie de oplossing. Ben je benieuwd naar de juiste oplossing voor jouw organisatie? Neem dan contact met me op.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin